Slik lager du makroner!

Hei dere♥

Vi har nettopp kommet hjem fra en liten treningsøkt. Den ble ganske liten siden jeg ikke føler meg helt i form. Jeg er veldig sliten, trøtt, vondt i kroppen og har ordentlig vondt i tommelen min. Jeg tror at jeg har fått en senebetennelse, og det er skikkelig ubehagelig. Men vi fikk i hvert fall en liten økt, og det er bedre enn ingen. Jeg kjente likevel at det ikke var nødvendig å pushe meg noe mer enn jeg gjorde, siden jeg virkelig ikke hadde dagen. Jeg håper bare virkelig at dette bare varer i dag, så går det over. Jeg orker ikke å være syk på jobb, det er så slitsomt. Men anyways – flere av dere har spurt etter hvordan jeg får til makroner, så det skal jeg dele med dere nå! Nå som jeg har laget makroner noen ganger så føler jeg virkelig at jeg har “skjønt” det og jeg har lært meg triksene. Disse lagde jeg her om dagen, så ikke tro at jeg har laget det i dag også, hehe!Disse kan også fyses, så dersom man ikke får spist alle så kan man spare dem til senere. Når du skal lage makroner så ville jeg anbefalt å måle opp eggehvitene dagen før, slik at de blir romtempererte. Romtempererte egg blir mye fortere til marengs og jeg føler at det er mye enklere å jobbe med. En annen ting som er viktig er å ikke ha fettredusert mandelmel.Jeg syntes det er lurt å måle opp alle ingrediensene først. Så jeg har 90g sukker i en bolle, også blander jeg mandelmel og melis sammen. Mandelmel og melis blandingen sikter jeg mange, mange ganger! Når man sikter det ligger det igjen flere mandel biter, disse kaster jeg! Jeg sikter kanskje 6-7 ganger, slik at makronene blir glatte og ikke så klumpete. 

Så kjører jeg eggehvitene med en håndmikser frem til de skummer godt og har blitt hvite. Så tilsetter jeg litt og litt sukker slik at det blir en luftig og fin marengs. Så tilsetter jeg gelefarge i marengsen. Disse kan du lage i alle slags farger, men man må bruke slike gele farger og ikke vanlige konditorfarger! Disse gele fargene fås kjøpt på meny blant annet, men koster rundt 75kr stk. Men de holder en evighet! Når marengsen er ferdig blander jeg litt marengs i mandelmel blandingen. Så litt til, så alt. Noe som er veldig viktig er å banke stekeplaten i bordet etter at du har sprøytet ut røren på en makron matte eller et bakepapir. Slå hele brettet i benken flere ganger slik at luften går ut. Så må de tørke! Jeg lar makronene stå ute i ca 1 time før jeg steker de på 130grader varmluft. Du skal kunne ta over makronene uten at du får røre på fingeren. Her kan dere se disse mandel bitene på bildet over, som jeg kaster. Sjokolade fyllet kan også lages på forhånd, for det tar litt tid. Jeg koker opp 2dl kremfløte med litt salt, så tar jeg den av platen og tilsetter sjokoladen. Dette rører jeg godt sammen slik at sjokoladen smelter, så sikter jeg det så det blir en klump fri “saus”: Denne setter jeg i kjøleskapet i 2 timer.Etter to timer pisker jeg sjokolade blandingen sammen slik at det blir tykt nok til å ligge i mellom makron skallene. Makroner smaker absolutt best dagen etter at de er laget! Så jeg legger de i kjøleskapet, så er de perfekte dagen etter siden fyllet har trukket litt ned i skallene, om det gir mening. Jeg elsker makroner, haha! Jeg syntes det er kjempe gøy å lage, og godt å spise. Jeg la også noen bringebær biter mellom noen av disse, og det ble super godt! Det jeg elsker med makroner er at man kan lage så mye forskjellige. Her finnes det jo ingen grenser, så det er gøy! Nå skal jeg ta meg et bad, så skal jeg begynne på middag til meg og F. Jeg har kjøpt inn indrefilet, saus og poteter. YUM! Jeg ønsker dere en fin kveld. Vi blogges♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg