Hjemmelagde fløtekarameller

Hei dere fine♥

For et innevær! Det er jo skikkelig storm ute, så vi våknet begge to alt for tidlig av at det bråket så masse. Likevel kledde vi oss godt og kjørte en tur til Langesund for å se på havet og kjenne på vinden. For noen krefter! Vi mimret litt tilbake til da vi var ute i drittvær med skipet vi jobber på, og koste oss selvom det var helt sykt dårlig vær. Det finnes jo ikke en bedre følelse enn å komme inn igjen etter en sånn tur. Helt nydelig!♥I går lagde søsteren min og jeg fløtekarameller, og her er resultatet. De ble dessverre ikke helt stive, så det var litt av en jobb å pakke dem inn. Smaken derimot er upåklagelig. De ble skikkelig gode!Du trenger:

400g sukker

1dl vann

75g lys sirup

3dl kremfløte

100g smør

1 ts salt1.Ha kremfløte, smør, salt og lys sirup i en kjele. Varm opp til smøret har smeltet, så sett kjelen av varmen. 2. Ha vann og sukker i en medium stor kjele og kok opp (her er det viktig å ikke røre), la det koke helt til sukkeret er gyldent brunt. 3. Ta kjelen av platen og tilset litt og litt av fløte blandingen og rør godt. 4. Sett blandingen tilbake på platen og skru temperaturen ned til medium. 5. Sett et termometer på 118 grader og ha det i karamellen. Rør om av og til og pass på at blandingen ikke blir over 118 grader. Sikt karamellen og ha den i en bakepapir kledd for som er medium stor. La den stå til kjøling i 3-4 timer. I morgen skal jeg endelig på jobb igjen, og det ser jeg så frem til. Mandager, jobb og rutiner er seriøst det beste jeg vet om. I tillegg så ser jeg frem til å kanskje få et litt bedre kosthold fremover. Det har blitt litt vel mye sukker de siste ukene, haha! Men som jeg alltid sier, det er jo lov å kose seg litt ekstra i julen. Nå skal jeg lage middag og strikke litt. Ønsker dere en fin kveld videre. Vi blogges♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg