Neseoperasjon (blodige bilder)

Som jeg nevnte i forrige innlegg, så skriver jeg nå et eget innlegg om neseoperasjonen min i Istanbul. Noen tenker sikkert at jeg er helt på trynet som hadde lyst til det og som nå har gjort det, mens noen få forstår meg faktisk. Jeg har aldri lagt ut bildet av meg selv i profil tidligere, så nå skjønner kanskje flere det? Jeg hadde en veldig spiss og rett nese, den startet veldig høyt oppe, lite kurve og veldig trekantet syntes jeg. Noen sier jo så klart at den var perfekt, men jeg syntes ikke det og det er meg selv jeg gjorde dette for, ingen andre. Jeg har blitt lettere mobbet for nesen min og flere ganger har jeg opplevd at folk har tatt bilder av meg fra siden og da blir jeg knust siden jeg hater det synet. Jeg har snakket om å operere nesen min siden barneskolen, det er ikke tull engang og det har alltid vært i tankene mine. Jeg var på konsultasjon i Norge, der skulle de ha 56 000kr – det var uaktuelt for meg når de ikke kan garantere resultatet. I Tyrkia, Kosovo og slike steder er det enormt mange som operere seg, så der skjer det jo daglig, flere ganger om dagen. Kirurgen min har 2-4 om dagen!! I Norge er det 90-100 i året, så dere kan jo tenke dere. Uansett: Operasjonen skulle skje fredag, men ble utsatt til lørdag. Jeg fastet og vi dro til klinikken. Klinikken ligger ganske sentralt (tror jeg) i Istanbul, den er ganske liten, men fin. Det første som skjedde var at jeg skiftet, tok på hårnett, en kappe og tøfler. Så tok de blodprøve av meg, pysa begynte så klart å gråte – hehe, jeg er så pinglete…. Så ventet vi flere timer siden kirurgen hadde en annen operasjon før min. Det er veldig kjappkjapp, operasjon her, der, fettsuging her, neseoperasjon, så bbl for kirurgen, helt sykt! I Norge bruker man liksom så lang og god tid på en pasient, her er der bare inn og ut. Etter blodprøven kom kirurgen inn. Han kan snakke godt engelsk og han var veldig hyggelig. Han tok noen bilder av meg på rommet mitt, så la han de over på pc´n og begynte å redigere. Han redigerte først slik han syntes blir bra, så kan du diskutere og komme med ønsker. Jeg hadde ikke så mye å si etter at han hadde redigert, siden jeg syntes det så veldig fint ut! Jeg ønsket meg en mindre, smalere og mer kurvet nese. Bildet er altså bare redigert, og så klart så kan de ikke garantere at resultatet blir slikt. Etter konsultasjonen (som tok 15 minutter), så gikk kirurgen og vi ventet en god stund før sykepleierene hentet meg. Jeg la meg på en seng og de sa “good night, bye bye” og jeg sovnet. Frode stakkars måtte vente på rommet mitt, og han var så urolig! Vi fikk beskjed om at operasjonen vanligvis tar 2-3 timer, men min tok 4 timer! Da jeg våknet var jeg iskald og veldig redd og sjokkert. Hallo, jeg var tross av alt i Istanbul og opererte meg. Så de tok et rør under dynen og blåste inn masse varm luft slik at jeg fikk varmen igjen. Frode var der da jeg våknet, så jeg følte meg trygg. Natten på sykehuset sov jeg lite, det var ubehagelig, mye trykk i hodet og slitsomt – men ikke veldig vondt. Jeg fikk høre flere ganger at det ikke gjør vondt i det hele tatt, men når man blir banket og slått i 4 timer, så vil det så klart kjennes. Direkte smerter og vondt er det ikke, men veldig ubehagelig, mye trykk og slitsomt som jeg nevnte. Dagen etter ble vi hentet ved lunsjtider, så ble vi kjørt tilbake til Villaen. Man blir litt sliten av smertestillende så klart, så jeg sov litt og slappet av for det meste. De neste dagene hovnet jeg ekstremt opp i ansiktet, som er helt normalt. Så da sprakk et blodkar i øyet blant annet…. Og ja, jeg har teip rundt haken siden jeg har fylt inn litt for å få mer markert hake (nok om det). Jeg blødde mye og det renner av nesen enten det er blod eller verk, så det er slitsomt og irriterende! Jeg mistet alt av smak, så maten videre kunne jeg ikke smake i det hele tatt. Man får også på en gips skinne lignende ting, og silikon rør langt opp i nesen. Disse og stingene ble fjernet på onsdagen siden vi reiste torsdag – så kun 4 dager hadde jeg sting! Det er lite, men vi skulle jo hjem osv…. Det gikk fint. Det å få ut de rørene…… Det var ekkelt og utrolig godt. Så nå har jeg bare en teip over nesen. Denne skal jeg ha frem til jeg skal på jobb på tirsdag. Altså, sjekk den forskjellen!!! Jeg er fremdeles blå, rød, gul og kjempe hoven, så dette er langt ifra det endelige resultatet, men bare se da! Jeg er allerede kjempe fornøyd og glad inni meg. Før hadde det vært helt uaktuelt å legge ut et bildet hvor nesen ikke er rett frem, så dette er en forandring for meg. Operasjonen min kostet 31 500kr, da er alt inkludert som nevnt i tidligere innlegg, utenom flybilletter. Nå i dag føler jeg meg nesten helt fin, litt forkjølet etter for mye aircondition bare. Jeg kommer så klart til å dele bilder når hevelsen er gått ned. Dere kan tenke dere hvordan folk stirrer nå som jeg ser slik ut? Altså, vi dro innom Ikea på veien i går. Så jeg følte meg veldig dum……Jeg har aldri blitt sett på så mye før i hele mitt liv!Nå orker jeg ikke skrive mer! Vi kjøpte et nytt sminkebord i går som må skrus, så det skjer fremover i dag. Håper alle har det fint!

Vi blogges senere ♥

16 kommentarer
    1. Hvor lenge måtte du være i i Istanbul? Syns du det var skummelt å være der med tanke på all terroren eller gikk det fint? Må du reise på noe etter kontroll av nesen ?

    2. Anonym: jeg måtte være en uke, alle neseoperasjonen må det.. Tenkte litt over terror når vi reiste ned, ankom flyplassen osv, men det var ingenting som skjedde. Skal ikke på noe kontroll, men tenkte jeg skulle kontakte kirurgen min i Norge 🙂

    3. Såååå bra og kult at du skriver om det! Fant deg på kirurgens side og du har herved fått en ny følger for du er ikke som de andre jentene som nekter for operasjon og det skal du ha skryt for! Har selv også lyst til å dra dit for samme operasjon så utrolig givende å få lese så detaljert hvordan prosessen var ! 🙂

    4. Ane: Så bra at du likte innlegget, og spør gjerne her eller på melding om det er noe mer du lurer på dersom du booker og skal reise ned! 🙂 Jeg hadde veldig lite informasjon om hvordan ting fungerte der, og man får ingen skriv med informasjon eller lignende, så man må liksom finne ut av ting selv – derfor vil jeg dele det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg