Derfor legger jeg meg under kniven

Det er ingen selvfølge at alle skal forstå hvorfor noen, i dette tilfelle meg, skal legge seg under kniven. Derfor har jeg lyst til å prøve å få noen kanskje til å faktisk forstå hvorfor akkurat jeg skal gjøre det. De som har “kjent” meg gjennom ungdomsskolen og videregående regnet vel med at jeg skulle gjøre det og det hadde nok ikke kommet som et sjokk at jeg skulle operere puppene også. Fordi jeg har vært veldig blond, masse lipgloss, push-up bh og bukser langt oppe i rumpen. Men greia med meg er vel at jeg egentlig er veldig jordnær og mange sa til meg at jeg er helt annerledes enn det jeg fremstiller meg som, slik er det vel for mange! Skinnet bedrar eller hva? Ja, jeg kunne tenkt meg større pupper, men det er ikke noe jeg vurderer nå og heller ingenting som jeg har hatt komplekser for, for jeg har ok størrelse. Men poenget er: Jeg skal operere nesen, og flere har lurt på hvorfor og noen blir nesten litt “frekke” og oppgitte over at alt skal være så perfekt bla bla bla. Ja, ting skal være perfekte i 2017, men det er ikke det dette handler om for meg. Jeg kan på hånden på hjertet si at jeg har hatt komplekser for nesen min siden barneskolen. Jeg kan huske at jeg ble slengt kommentarer etter, men jeg vurdere jo så klart ikke å operere den da jeg gikk på barneskolen, det hadde jo vært galskap. Nesen har vært et problem så lenge, jeg har sett meg selv inn i speilet så mange ganger og tårene har bare trillet nedover kinnene mine. Overfladisk? Kanskje, men de som har komplekser for noe forstår hvor vondt noe kan gjøre. 

(Bildene er fra i fjord – dette er hårfargen jeg skal tilbake til snart!) 

Da jeg begynte på ungdomsskolen kjente jeg presset enda mer for da begynte folk med sminke og sosiale medier som nettby og facebook skulle ha profilbilder. Jeg har aldri følt meg som den peneste og jeg har alltid syntes at de fleste jentene var penere meg – om det bare var på grunn av nesen, det tror jeg ikke! Jeg ble ikke mobbet for nesen min på ungdomsskolen, men da jeg kom opp på videregående ble det verre. Jeg husker at noen gutter i klassen tok “snikbilder” av meg og direkte tok bilder av meg rett foran meg, så lo de av det. De fleste som leser dette har sikkert blitt tatt bilde av, så ble det så stygt at du bare vil rive telefonen ut av hendene på de som tok det bildet og hive den i gulvet? Den følelsen har jeg hatt utallige ganger – og de som legger ut disse bildene på bursdager? Unnskyld meg, men det er rett og slett frekt og slemt. Men igjen! Det er ikke sikkert at de som gjør sånt skjønner at det har en virkning på den som ble tatt bilde av. Jeg derimot bryr meg veldig om sånt, så det disse guttene gjorde det ødela meg veldig. De tok bilder, lo så de grein, viste de til andre og sendte de seg imellom. Jeg hadde jo på klær, det var ikke noe sånt, men det var ansiktet mitt – helst i profil. Det er i profil det er verst syntes jeg. Om du søker meg opp på sosiale medier, så vil du aldri finne et bilde av meg i profil. Selv nå som jeg skal operere, så vil jeg ikke legge ut bilde av meg selv i profil, så dere får dessverre ikke se det før operasjonen er utført og jeg føler meg bedre. 

For det er derfor jeg gjør det. For at jeg skal føle meg bedre med meg selv. Det er det som er viktig for meg. Det går så klart på utseende, men ikke på å få den perfekte nesen. Jeg vil bare ha en normal nese (noen kommer sikkert til å reagere og si at jeg har en normal nese, men igjen, jeg har blitt mobbet og jeg har hatet den siden barneskolen). Da jeg så bildene av hvordan nesen min kan bli etter operasjon gråt jeg, det sier sitt det altså! I tillegg så gråt jeg før han begynte å redigere bildet, fordi jeg syntes bildet var så fryktelig stygt. Noen dager føler jeg meg så sinnsykt stygg og jeg får lyst til å rive av meg ansiktet (dramaqeen, jeg vet, men la meg være ærlig) – mens andre dager kan jeg føle meg vel igjen. Men jeg blir veldig fort rastløs med utseende mitt og endrer ofte på hårfarge, fillers og mer/mindre sminke osv. Men nesen, den er midt i ansiktet og jeg tenker på det hver dag. Hver gang jeg sminker meg tenker jeg på det, hver gang jeg tar bilder av meg selv så tenker jeg på det, hvorfor tror dere jeg elsker snapchat filter med en snute over nesen min? Fordi den skjuler nesen min.. Så jeg ønsker ikke en drastisk forandring, jeg ønsker bare at jeg ikke skal føle sterkt ubehag når noen ser meg i profil, at jeg slipper å mislike rødt lys fordi da kan bilen ved siden av se meg i profil, og at jeg kan være fornøyd med et normalt ansikt. Nå har jeg fjernet føflekken midt i panne min, så om jeg får fjernet 3/4 deler(neida) av nesen min, så tror jeg at jeg vil bli mer lykkelig med meg selv. 

Selv nå forventer jeg ikke at noen skal forstå, det som betyr noe er at de jeg bryr meg mest om støtter meg. Kjæresten min, søsteren min og mammaen min støtter meg 100% – fordi de har hørt hvor mye dette har plaget meg gjennom årene. Selv mammaen min som aldri har gjort noe sånt, som klikker i vinkler når jeg fyller i leppene mine, når selv hun støttet meg! Da trenger jeg virkelig ikke at noen andre skal forstå, fordi det betyr så mye at hun og de andre forstår. Likevel så håper jeg kanskje at noen andre har litt mer forståelse? Men jeg krever ikke og forventer det ikke, men det er lov å håpe♥

10 kommentarer
    1. Man burde ialf ikke operere seg pga dårlig selvtillit eller selvbilde
      Men alle jenter idag er operert nesten

    2. Hvorfor har jenter mer komplekser for kropp enn tryne???
      Er ansiktet og som skal være pent ikke bare kropp

    3. Jeg synes at folk må få gjøre som de selv vil, om du får det bedre av å operere nesen eller ta fillers, så hvorfor ikke? det aller viktigste er at du gjør det for deg selv og ikke alle andre…. det er så trist me alt kroppsfokuset vi har i dag på det “perfekte”, hva nå enn det er? så jeg kan godt forstå hvorfor man som ungdom i dag får komplekser for det ene og det andre og verre er det jo hvis direkte mobbing er inne i bilder, mobbing er noe av det verste jeg vet, jeg har selv opplevd det og unner ingen å oppleve det…. dessverre er det alltid noen som må “rakke ned på andre” for å føle seg selv bedre, mest sannsynlig for at de har dårlig selvtillit selv og i bunn og grunn handler om misunnelse… Jeg håper du får det bedre, og at du selvfølgelig har tenkt igjennom valget ditt, som det høres ut som du har, jeg kjenner mange som bare har kastet seg på “bølgen” av plastiske operasjoner og angret i ettertid, eller verre “aldri blir fornøyde allikevel”, men disse personene har som regel ikke alltid tenkt nøye igjennom valgene sine heller. Jeg støtter deg hundre prosent og om det hjelper så forstår jeg deg også 😀 😉 <3

    4. Charlene N. Nedrum: Jeg har tenkt gjennom det så utrolig mange ganger, i flere år! Og etter en lang prat med kirurgen, mamma og flere timer med lesing på Internett, så har jeg bestemt meg! Men ja, det er veldig trist at det er sånn egentlig, at vi hele tiden jager det perfekte, men igjen – jeg gjør dette for meg!
      Det er godt du støtter meg, tusen takk skal du ha! Det er kjempe koselig av deg <3 <3 🙂

    5. Bare husk at selv om du kanskje vil føle deg bedre etter nese operasjonen, er det også viktig å jobbe med seg selv hvis du skjønner hva jeg mener? Jeg vet hva jeg prater om siden jeg opererte noe jeg hadde store komplekser for selv, men så klart er man orskjellige. Men ofte ligger mye inne i hodet og ikke på utsiden, men jeg forstår uten tvil hvordan du tenker og hva du mener. Likevel, jeg syns det er tøft av deg å dele dette på bloggen! 🙂 Ta vare på deg selv <3

    6. Whatever makes you happy – så hvis dette er noe du vil, så kjør på <3 Men når det er sagt så må jeg si at jeg synes du er flott uansett!

    7. Husker du har nevnt dette tidligere. Synes det er bra at du har tatt en avgjørelse på å gjøre noe som er riktig for deg. Du er vakker uansett, men det å se seg i speilet å være fornøyd er så utrolig viktig. Heier på deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg